CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka wisma seri melaka

Pejabat Pentadbiran Wisma Seri Melaka Mesir

Thursday 26 May 2011

Pendidikan Islam dan Peranannya Dalam Memperkukuhkan Peradaban Melayu

~ ~ Assalamualaikum ~ ~

Masyarakat islam ketika ini khususnya remaja sedang dilanda dengan pelbagai krisis sosial yang secara tidak lansung mengikis peradaban masyarakat melayu islam itu sendiri.

Masyarakat melayu ketika dahulu terkenal dengan adab sopan santun dan berbudi behasa yang tinggi , kini mula diwarnai dengan pelbagai anasir asing. Sumbangan dari pelbagai sudut amat diperlukan bagi menyedarkan masyarakat terhadap fenomena yang sedang menular ini.

Justeru, kajian yang terperinci bagi mengenalpasti punca permasalahan amat diperlukan. Kokurikulum pendidikan islam yang diperkenalkan sama ada di peringkat sekolah mahupun di peringkat institusi pengajian tinggi telah banyak melalui proses penyemakan semula dan pembaharuan. Kokurikulum ini berfungsi sebagai agen perubahan yang mempunyai wawasan dan falsafah pembangunan sosial yang progresif ke arah mengisi keperluan pembinaan peribadi masyarakat dan negara.

Pendidikan Islam amat besar peranannya bagi membantu membentuk salsiah peribadi kita sebagai masyarakat melayu di negara Malaysia.


0 comments: